Dat een blog een toegevoegde waarde is voor je website wist je misschien al. Lees anders eerst waarom bloggen een goed idee is. Heb je enthousiast besloten, ik ga bloggen, al drie artikelen geplaatst, maar raakt het daarna een beetje in verval? Is het herkenbaar voor je dat het alweer de laatste week van de maand is en het je dan ineens weer invalt dat je nog een artikel moet schrijven? Met deze tips zorg je ervoor dat je blog niet stilvalt.
Het doel van je blog
Ten eerste is het belangrijk dat je weet waarom en voor wie je het doet. Anders heb je natuurlijk geen motivatie om er je kostbare tijd in te steken. Het schrijven van een blogartikel is dan het eerste wat je van je to-dolijstje schrapt als je te weinig tijd hebt.
Voor wie schrijf je? Neem een klant in gedachten die iets aan jouw artikel zal hebben en schrijf voor hem. Er zijn nog meer mensen zoals hem, die nog geen klant bij jou zijn of geen vaste lezer van je blog, maar dat wel worden nadat ze dat ene inspirerende artikel van jou hebben gelezen. Daarom is het ook belangrijk dat je een bepaalde continuïteit in je blog houdt zodat de lezer terugkomt om je volgende artikel te lezen. Als er in een keer een aantal weken niks nieuws op je blog staat haken je lezers af en verliest je doelgroep je uit het oog.
Inspiratie voor je artikel
Vaak is dit het grootste knelpunt: inspiratie. Je hebt een ochtend gereserveerd in je agenda om een artikel te schrijven. Je opent een Word document. Kop koffie erbij. En daar zit je dan, te staren naar een leeg wit vel, met die knipperende cursor. Oké, waar ga ik het over hebben? Vervolgens ga je op zoek naar inspiratie, toch even tussendoor die mail aan een collega beantwoorden, Facebook even checken. En dan ben je al een uur verder en moet je weer bijna door naar de volgende afspraak.
Tip: Zorg dat je op het moment dat je je blog wil gaan schrijven al een onderwerp klaar hebt liggen. Dan kun je meteen effectief aan de slag.
Blog onderwerpen bedenken
Plan aan het begin van de maand een brainstormsessie in, of aan het begin van het jaar of elk seizoen. Doe een zoekwoordenonderzoek en gebruik bijvoorbeeld een tool als Answer The Public om te weten te komen waar je lezers naar op zoek zijn. Kijk ook welke onderwerpen eerder al succesvol waren, ook bij je concurrenten. Misschien kun je een onderwerp nog verder uitdiepen, er een serie van maken. Afhankelijk van hoe groot je organisatie is kun je samen gaan zitten met je collega’s. Betrek mensen van verschillende afdelingen erbij; waar is iedereen mee bezig, welke vragen krijgen zij bijvoorbeeld van klanten. Zo sluiten de blog onderwerpen aan op alles wat je bedrijf doet/aanbiedt voor de bijbehorende doelgroep. Maak een lijstje van alle ideeën. Je kunt er zelfs al een paar mogelijke titels bij bedenken. Als je dan wil beginnen met schrijven ben je startklaar.
Ook als je buiten het brainstormmoment nog ideeën tegenkomt kun je de lijst natuurlijk altijd aanvullen. Houd ook de actualiteiten in de gaten of je hier misschien op in kunt springen.
Aan de slag
Ben niet te streng. Soms kunnen je vingers het typen niet bijhouden, soms krijg je gewoon niks op papier. Merk je na een half uur dat er niks uitkomt, ga dan iets anders doen. Door er te veel druk op te leggen dat je op dinsdag van 10.00 tot 12.00 een blog moet schrijven zorgt dat misschien wel voor een writers block. Verschuif wat taken in je agenda en probeer het later in de week opnieuw. En heb je een dag dat het schrijven vloeiend gaat, profiteer er dan van en schrijf wat artikelen vooruit. Want als er een keer een drukke periode aankomt is het fijn om al één of meerdere artikelen klaar te hebben staan.
Heb je ideeën in overvloed maar lukt het niet dit op een pakkende manier op papier te krijgen? Is er binnen je bedrijf niemand ‘met die vlotte pen’? Overweeg dan om het uit te besteden. Laat je tekst ook altijd even nalopen of het op SEO gebied goed ingericht is. Want jouw artikel moet natuurlijk ook gevonden worden.