Google Ads

Waarom je niet op jezelf moet Googelen om je advertenties te zien

Let op: dit artikel is meer dan 2 jaar geleden geschreven. Misschien is de inhoud inmiddels verouderd. Zou je graag een update zien? Stuur ons dan een berichtje.

Loopt er een Google Ads (de nieuwe naam van AdWords) campagne voor je bedrijf, dan ben je natuurlijk nieuwsgierig hoe je advertenties eruitzien en óf ze überhaupt tevoorschijn komen voor de voor jou belangrijke zoekwoorden. Maar let op, zelf constant Googelen om dit te testen is geen goed idee.

Je eigen zoekopdrachten worden namelijk ook gemeten en beoordeeld door Google Ads. Dit vertekent dus de resultaten. Je advertentie krijgt wel vertoningen maar geen kliks waardoor je CTR (doorklikpercentage) slechter lijkt. Als je wel klikt kost dit je geld dus dat is ook niet slim, want aan je eigen kliks verdien je niks.

Verder is het algoritme van Google Ads zo slim dat het je gedrag gaat herkennen. Als het algoritme weer de zoveelste zoekopdracht vanaf jouw IP-adres ziet kan het voorspellen op basis van je vorige zoekgedrag dat je niet gaat klikken. Aan de hand hiervan neemt het algoritme aan dat de advertentie niet relevant is voor jou en zal deze niet getoond worden. Dit geldt ook als je via een incognitovenster zoekt. Je IP-adres wordt dan nog steeds herkend.

Hoe weet ik dan of mijn advertenties zichtbaar zijn?

In Google Ads is er een Advertentiepreview- en diagnose tool. Je kunt hier je locatie en taal invoeren (super handig als je in het buitenland adverteert) en voor het soort apparaat kiezen (mobiel, deskstop of tablet). Doe je zoekopdracht en de Google-resultatenpagina wordt precies nagebootst zoals deze er ‘in het echt’ uit zou zien.

In deze omgeving zie je of je advertentie wordt weergegeven, met welk zoekwoord de advertentie gematcht is en eventueel een uitleg over de keuze voor bepaalde extensies. Als je advertentie niet wordt weergeven terwijl het zoekwoord wel is ingesteld, krijg je mogelijke redenen te zien waarom hij niet vertoond wordt.

advertentievoorbeeld en diagnose

Je vindt de Advertentiepreview tool in je advertentieaccount rechtsboven onder ‘tools’ (adwords icoontje). In het uitklapmenu staat hij in het eerste rijtje onder ‘planning’. Te ingewikkeld om zelf in het Google Ads account te kijken? Via http://www.isearchfrom.com/ werkt het op een vergelijkbare manier.

Status van de advertentie

Bij het tabblad met advertenties en extensies kun je via de status ook zien of een advertentie vertoond wordt. De status moet sowieso op goedgekeurd staan natuurlijk. Als je er met je muis op blijft staan krijg je een pop-up te zien met informatie over de zichtbaarheid van je advertentie. Via de pop-up kun je ook doorklikken naar de Advertentiepreview- en diagnose tool.

advertentie niet weergegeven

Redenen waarom je advertenties niet vertoond worden

1. Targeting instellingen

Er zijn verschillende campagne instellingen mogelijk om te bepalen waar, wanneer en aan wie je advertenties vertoond worden. Zo kun je targeten op bepaalde locaties, talen of apparaten en kunnen er bepaalde dagen of tijdstippen zijn ingesteld. Voor beter converterende locaties, apparaten of tijdstippen kan een hoger bod ingesteld zijn waardoor je advertenties op deze plekken en momenten eerder in aanmerking komen voor een vertoning en in overige situaties niet. Ook kan je IP-adres uitgesloten zijn in Google Ads. Door zelf te Googelen terwijl je niet aan deze instellingen voldoet, kun je je advertenties sowieso al niet zien.

2. Budget niet toereikend

Naast oorzaken als de diverse instellingen voor targeting kunnen advertenties niet vertoond worden doordat je dagbudget niet toereikend is. Als je budget te laag is worden je advertenties niet zo vaak weergegeven als mogelijk zou zijn. Dit is te verhelpen door simpelweg het budget te verhogen. Heb je echter een beperkt budget dan kun je bovengenoemde instellingen gebruiken om de advertenties alleen op de best mogelijke momenten te vertonen.

Bij een beperkt budget kun je ook de biedingen op zoekwoorden verlagen zodat je meer klikken binnen kunt halen binnen hetzelfde budget. Maar te ver te verlagen kan weer negatief uitpakken doordat je concurrenten je dan verslaan. Hier moet je dus de goede balans in zien te vinden. Zie ook tip 6 in het artikel 10 tips om beter te scoren met AdWords.

3. Instellingen van weergavesnelheid

Is de weergavesnelheid ingesteld op standaard? Er is namelijk ook een ‘versnelde weergave’ mogelijk waarbij de advertenties achter elkaar worden weergegeven tot het dagbudget verbruikt is. Deze instelling wordt vrijwel nooit gebruikt, maar controleer het toch even voor de zekerheid. Met de standaard weergave worden de advertenties verspreid over de hele dag weergegeven (afhankelijk van je eigen planningsinstellingen natuurlijk).

4. Zoekwoorden

Zijn er wel zoekwoorden ingeschakeld in de advertentiegroep? En hebben de zoekwoorden genoeg zoekvolume? Of misschien staan er termen bij de uitsluitingswoorden die de weergave tegenhouden.

5. Niet werkende url

Wanneer de url van de advertentie niet werkt kan de advertentie ook niet weergegeven worden. Defecte url’s kun je opsporen met een script (te vinden onder tools > bulkacties > scripts). Stel hier een dagelijkse scan voor in en ontvang een melding bij fouten.

6. Betalingsgegevens

Eigenlijk de eenvoudigste reden, dus handig om dit als eerste te controleren. Zijn de bankrekening/creditcardgegevens nog up-to-date? En zijn alle recente betalingen voldaan?

Hulp nodig?

Gaan je oren klapperen van al deze informatie? Of heb je niet genoeg tijd om dit allemaal bij te houden? Wij helpen je graag om van je Google advertenties een succes te maken. Neem contact met ons op of laat eens een vrijblijvende Google Ads-check doen.