Google blijft zich steeds verder ontwikkelen en komt soms met en soms zonder aankondiging met nieuwe features. Ook nu weer. Zo heeft Analytics weer een nieuwe vormgeving en zijn ze al geruime tijd bezig met de ontwikkelingen aan de Search Console. Eerst was dit een bètaversie, maar deze staat ondertussen live. Lees hier alles over de nieuwe Search Console en de nieuwe updates van Google.
Search Console
De Search Console is een belangrijke tool tijdens de dagelijkse SEO-werkzaamheden. Als je de Search Console opent krijg je een opvallende gele balk in beeld met: ‘Gebruik het nieuwe rapport Overzicht’ à Ga naar het nieuwe rapport. Search Console stuurt je eigenlijk al meteen naar de nieuwe versie.
Heel leuk, maar wat is er anders? Een van de meest handige verbeteringen aan de nieuwe Search Console is dat je een overzichtspagina krijgt van de belangrijkste prestaties van de organische zoekresultaten. Zo zie je in een oogopslag hoe je site heeft gepresteerd en hoe je site het doet qua dekking. Ook is de gebruiksvriendelijkheid vooruit gegaan en brengt de nieuwe Search Console veel meer data qua indexeringen en andere SEO-gerelateerde zaken.
Index – Dekking
Waar wij erg fan van zijn in de nieuwe Search Console is het nieuwe rapport ‘Index – Dekking’. Hierin worden de oude rapporten ‘indexeringsstatus’, ‘crawlfouten’ en ‘sitemaps’ gecombineerd. En er is hier meer gedetailleerde statusinformatie te vinden.
Er worden vier blokken getoond die je kan selecteren, zoals in de afbeelding te zien is. De nieuwe Search Console toont fouten, geldig met waarschuwing, geldig en uitgesloten. Wij zijn er zo’n fan van omdat je specifiek kunt zien wat er mis gaat met een pagina, waar de fout zit en waarom bijvoorbeeld een pagina niet wordt geïndexeerd door Google. In de oude Search Console zag je natuurlijk al als een pagina een 404 had, een serverfout of als hij werd geblokkeerd door robots.txt, maar je krijg nu veel specifiekere informatie waardoor je je fouten sneller kunt oplossen. Bijvoorbeeld als Google een dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie heeft gevonden.
Validatie aanvragen
Als je een melding hebt dat je pagina een fout heeft en je deze oplost, kun je validatie aanvragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de melding dat een pagina niet goed wordt gecrawld door Google doordat omdat een pagina niet in je sitemap staat. Hierdoor geef je aan aan Google dat ze deze pagina opnieuw moeten crawlen. Daarna krijg je een melding of het probleem is opgelost of niet.
Search Console in de zoekresultaten
De Search Console is dus flink uitgebreid, we hebben hier maar een klein deel toegelicht. Om je aan te sporen om de nieuwe Search Console te gaan gebruiken is er sinds deze week (5 november) een nieuwe functie toegevoegd aan de Google zoekresultaten. Je krijgt, als je ingelogd bent met je Search Console-account, boven de organische zoekresultaten een dashboard met data uit de Search Console: klikken, vertoningen en gemiddelde positie.
Afhankelijk van je zoekterm, de data en de fluctuatie van je resultaten worden je resultaten vergeleken met de periode ervoor. In de printscreen bijvoorbeeld is er nog geen data beschikbaar voor de klikken en is de data van de afgelopen 90 dagen vergeleken met de vorige 90 dagen. We hebben ook voorbij zien komen dat de data van de afgelopen 28 dagen werd vergeleken, maar ook van de afgelopen zeven dagen. Het is dus handig dat je dit overzicht meteen krijgt als je een zoekterm intypt in Google en wij hopen dat ook de kolom CTR eraan toegevoegd wordt. Je krijgt deze data wel alleen te zien als je ingelogd bent met het account van je Search Console en je website dient aan ditzelfde e-mailadres gekoppeld te zijn.
Google Mijn Bedrijf
Een ook Google Mijn Bedrijf heeft verschillende nieuwe functies erbij. Al geruime tijd is Google Mijn Bedrijf uitgebreid met ‘Posts’. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om onder je bedrijfsgegevens een evenement, product, service of blog rechtstreeks te publiceren in Google Zoeken en Maps. Nu kun je met deze functie naast foto’s ook video’s plaatsen. De Posts zijn zowel op desktop als op mobiel te maken. Daarnaast kun je nu ook lokale bedrijfsvideo’s toevoegen. Ook dit kan zowel op desktop als op mobiel.
Advertenties Google Maps
Zonder enige aankondiging is Google bezig met het testen van advertenties in Google Maps. Dit was een van de weinige services van Google die nog reclamevrij was. Onderin het scherm worden nu in sommige gevallen twee advertenties weergeven. Een selectief aantal mensen krijgt dit tot nu toe te zien, maar wel over de hele wereld. Het is nog onbekend of Google deze advertenties in gaat voeren. Dat is niet de enige update in Google Maps. Voortaan is het ook een betaalde dienst om Maps op je website te plaatsen. Wil jij liever gratis gebruik blijven maken van Google Maps op je website? Dat snappen wij heel goed. Wij hebben een andere manier gevonden om dit op te lossen. Neem daarvoor contact met ons op.
Advertentiepreview en -diagnose
In een andere blog schreven we al dat je niet op jezelf moet Googelen om je advertenties te zien. Je kunt het beste de Advertentievoorbeeld en -diagnosetool gebruiken om een voorbeeld van advertenties te bekijken op basis van zoekterm, locatie, taal en apparaat. Voorheen kon je nog niet filteren op doelgroep, maar deze optie is twee weken geleden toegevoegd aan de tool. Wanneer je een doelgroep opgegeven hebt, kun je zien welke advertenties worden weergegeven aan jouw specifieke doelgroep. Net zoals YouTube gebruikers of ander ingestelde doelgroepen.
Naast de algoritme updates zit Google dus ook niet stil met aanpassingen in zijn diensten. Mocht je nog vragen hebben of ergens hulp bij nodig hebben, dan mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.