Wij schreven dit artikel in 2014 en het is nog steeds één van onze meest gelezen artikelen. Tijd voor een update dus. We breiden het artikel meteen uit met meer tips. Is je website niet meer vindbaar in Google? Na het lezen van dit artikel moet het zeker goed komen!
Het overkomt iedereen weleens, er is wat versleuteld aan de website, en opeens ben je niet meer vindbaar in Google voor je belangrijke zoektermen. Je valt van een goede top 10 ranking in de zoekresultaten naar posities ver buiten de top 10, of erger nog, je website wordt helemaal niet meer gevonden. Je bezoekersstroom droogt op. Paniek! Wat nu? Het is zaak om even stap voor stap na te gaan waar het probleem kan zitten, volg de concrete stappen in deze blog. En je website zal snel weer op de oude positie vindbaar zijn in Google.
Stap 1: Is je website niet meer vindbaar in Google of is hij alleen weggezakt?
Heb je ineens een flinke daling in je bezoekers via Google, en zak je opeens weg uit de topposities in de zoekresultaten? Vind je je website op belangrijke zoektermen niet meer terug waar je eerst nog wel goed gevonden werd? Controleer dan eerst of je pagina’s überhaupt nog wel te vinden zijn in Google. Dit doe je door in Google te zoeken naar alle pagina’s van je website. Gebruik de zoekterm: site:jewebsite.nl. Bijvoorbeeld: site:webdesigntilburg.nl. Google toont dat alle pagina’s binnen deze website die geïndexeerd zijn door de zoekmachine.
Vind je hier geen of bijna geen pagina’s? Dan word je site niet goed (meer) geïndexeerd. Vind je hier wel al je pagina’s terug? Dan heeft Google misschien een reden gevonden om je pagina’s lager te plaatsen. Hieronder geven we je enkele aanwijzingen hoe je op zoek kunt gaan naar het daadwerkelijke probleem, zodat je dit zo snel mogelijk op kunt lossen.
Stap 2: Kijk in Google Search Console voor een penalty van Google
Of je nu helemaal niet meer gevonden wordt of niet meer op dezelfde posities als eerst: begin in Google Search Console en kijk of Google een penalty of “ingreep” heeft uitgevoerd. De zoekmachine kan sites om verschillende redenen ineens weren uit de zoekresultaten, dit komt voornamelijk voor als je iets aan je website hebt gedaan dat in strijd is met de kwaliteitsrichtlijnen van Google, denk bijvoorbeeld aan het aankopen van heel veel links naar je website. Als Google je site een penalty heeft gegeven, dan kan je dat in Search Console eenvoudig vinden. Eigenlijk kan je er niet omheen: Log in bij Google Search Console, en klik op siteberichten. Heb je een penalty gekregen? Dan zul je hier een bericht zien over wat er aan de hand is, en zal je zien wat je moet doen om het probleem op te lossen.
Stap 3: Kijk in Search Console naar de indexeringsstatus van je website
Nu je toch al in Google Search Console bent ingelogd, is het handig om te controleren of de zoekmachine al de pagina’s van je website nog wel goed indexeert. Google houdt een zogenaamde index bij van het web, waarin ook de pagina’s van jouw website worden opgenomen. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de Google bot jouw website of bepaalde pagina’s van jouw website niet indexeert. Bij Google index > indexeringsstatus kun je zien hoeveel pagina’s van je website er zijn opgenomen in de index, en of hier een verloop in zit. Is dat zo? Kijk dan bij crawlen > crawlstatistieken, zit hier ook een sterke daling in? Dan kunnen hiervoor verschillende redenen zijn. Het beste is om even contact op te nemen met een SEO specialist.
Stap 4: Check de sitemap van je site
Nog steeds de oorzaak niet gevonden? Dan is het zaak om te kijken of je XML sitemap nog wel goed geïndexeerd wordt. Een XML sitemap is een soort inhoudsopgave van je website. Zoekmachines gebruiken deze om te zien hoe je website in elkaar zit, welke pagina’s er allemaal inzitten. En maakt het crawlen van je website een stuk eenvoudiger. Ga in Google Search Console naar: crawlen > sitemaps. Hier zie je of je sitemap is aangemeld bij Google, en of hier eventueel fouten in zitten, waardoor je website niet goed gecrawld kan worden. Worden specifieke pagina’s van je website niet gevonden? Controleer dan of ze wel in de sitemap zijn opgenomen. Meestal vind je je sitemap door /sitemap.xml achter je url te plakken (bijvoorbeeld www.webdesigntilburg.nl/sitemap.xml). Is je sitemap al lang niet geüpdatet? Genereer dan een nieuwe sitemap, bijvoorbeeld via www.xml-sitemaps.com en upload deze naar de root van je website. Vergeet niet deze vervolgens opnieuw in te dienen in Google Search Console. Googlebot zal dan snel weer een keer langskomen om je website te indexeren.
Stap 5: Check het robots.txt bestand van je website
In het robots.txt bestand kun je aangeven welke pagina’s gecrawld mogen worden door robots zoals zoekmachines. Van sommige pagina’s wil je bijvoorbeeld niet dat ze geïndexeerd worden door de zoekmachines, bijvoorbeeld de beheerpagina’s van je website. Je vindt het robots.txt bestand op www.jewebsite.nl/robots.txt, waar je bij “jewebsite” natuurlijk de naam van je website moet gebruiken. Kijk in het robots.txt bestand of er geen belangrijke pagina’s geblokkeerd worden, zoals belangrijke landingspagina’s. Dat kan ervoor zorgen dat er een flinke daling in bezoekers ontstaat, maar het is relatief eenvoudig op te lossen.
Stap 6: Kijk op specifieke pagina’s voor Noindex tags
Ook al wordt een pagina niet geblokkeerd door het robots.txt bestand, dan kan het nog steeds zo zijn dat de pagina niet geïndexeerd kan worden door Google. Dat probleem kan hem zitten in de code achter de website. Ga per pagina af of er niet per ongeluk “Noindex tags” in de header code van de pagina zitten. Dit doe je op de volgende manier: Ga in je browser naar de bewuste pagina (ik begin altijd met de homepage) en klik met de rechtermuisknop op de pagina. Kies voor: paginabron weergeven. Je ziet dan de code achter de website. Druk op ctrl +f, er opent dan een zoekbalkje. Typ daarin “noindex”, wordt deze tekst gevonden in de code, dan kan de pagina niet worden geïndexeerd door Google. Een kwestie van aanpassen. Dit is vooral handig als je bij stap 4 erachter kwam dat sommige pagina’s ineens minder bezocht werden.
Stap 7: Controleer of je url’s goed geredirect worden
Ben je toevallig onlangs overgestapt op een beveiligde SSL-verbinding? Dit betekent dat je site voortaan via https bereikbaar is in plaats van http, en dat gegevens van je bezoekers versleuteld verstuurd worden. Kiezen voor SSL is zeker slim, maar het moet wel goed ingesteld worden. Al je oude url’s (dus met http) moeten met een 301 geredirect worden naar de nieuwe url’s (met https). We zien soms dat hiervoor een 302 redirect wordt gebruikt, maar deze geeft geen linkwaarde door, en daardoor kun je ineens autoriteit verliezen. Of dit het geval is kun je handig controleren met de Google Chrome extensie Redirect Path. Typ een willekeurige url in met http en kijk wat voor melding de extensie geeft. Is dit een 302, zorg dan dat je websitebouwer of hostingpartij dit aanpast. Hetzelfde kan het geval zijn met www en niet www. Google ziet dit als twee verschillende websites en om SEO-redenen is het belangrijk dat slechts één van de twee bereikbaar is. De andere variant moet je dus (met een 301 redirect) doorsturen naar de eerste.
Een andere veelvoorkomende oorzaak is dat de url’s binnen je website zijn gewijzigd. Bijvoorbeeld als je een nieuwe website live hebt gezet of de menustructuur van je website hebt aangepast. Het kan zijn dan oude url’s dan niet meer bereikbaar zijn (een 404-error geven). Als Google hier op uitkomt zal Google deze pagina niet meer opnemen in de zoekresultaten. Laat je aan Google niet weten wat de nieuwe url is geworden, dan kan Google deze natuurlijk niet vinden/indexeren. Bovendien ben je dan alle linkwaarde/autoriteit kwijt die op je oude url zat. Heel belangrijk dus om alle oude url’s met een 301 te redirecten naar de nieuwe url’s. Tip: download de belangrijkste bestemmingspagina’s in Google Analytics en controleer of deze het nog doen of goed geredirect worden.
Stap 8: Controleer de autoriteit van je pagina
Gaat het om één of meerdere specifieke pagina’s die niet (goed) meer gevonden worden in Google? Dan kun je met de Moz Open Site Explorer controleren of deze pagina een hoge spamscore heeft of wellicht backlinks heeft met een hoge spamscore. Dit kan nadelig zijn voor de autoriteit van deze pagina. Of wellicht heeft deze pagina gewoon helemaal nog geen inkomende links, waardoor Google pagina’s met meer autoriteit boven jouw pagina’s zal plaatsen. Helaas kun je per dag maar twee pagina’s controleren in de Open Site Explorer. Als je een account aanmaakt bij Moz kun je hier onbeperkt gebruik van maken (of mail je pagina’s naar ons, dan controleren wij ze graag voor je).
Stap 9: Kijk naar het bezoekersverkeer in Analytics
Tot nu toe geen bijzonderheden gevonden? Dan is het tijd om een kijkje te gaan nemen in Google Analytics, om er zeker van te zijn dat je de daling in bezoekers niet toeschrijft aan de verkeerde oorzaak. Het is gemakkelijk om aan te nemen dat er een probleem is met je rankings in de zoekresultaten, maar wellicht zie je een andere oorzaak over het hoofd. Ga in Analytics naar het tabblad acquisitie > kanalen. Hier zie je een overzicht van de verschillende bronnen van bezoekers (bijvoorbeeld organische bezoekers en bezoekers via AdWords of Facebook). Vergelijk de afgelopen maand of week met de maand of week ervoor, en kijk of er vreemde schommelingen inzitten. Ben je bijvoorbeeld een belangrijke link kwijtgeraakt? Dan zal er een daling zitten in je referral traffic (of verwijzingsverkeer). Zit er een fout in je adwords campagnes? Dan zal er een daling zitten in je paid search traffic (of betaald verkeer). Bekijk dus per bron wat er aan de hand kan zijn. Op deze manier kan je specifieker aanwijzen waar de daling in bezoekers vandaan komt.
Stap 10: Controleer je landingspagina’s in Analytics
Bezoekers komen op verschillende pagina’s je website binnen, afhankelijk van met welke zoekterm ze zoeken in Google, en welke pagina van je website dan in de zoekresultaten naar voren komt. Het kan zo zijn dat er iets aan de hand is met een pagina binnen je website waarop veel mensen je website binnen komen. Een voorbeeld: heb je een pagina geschreven over “online marketing” en komen veel mensen op deze pagina binnen op je website, omdat ze zoeken op online marketing? Dan moet deze pagina wel bereikbaar zijn. In Analytics: Ga naar Gedrag > Site inhoud > bestemmingspagina’s. Net als bij stap 3 is het zaak om verschillende periodes met elkaar te vergelijken, bijvoorbeeld deze week met de vorige week, of deze maand met de vorige maand. Zijn er pagina’s die de vorige maand heel veel bezoekers kregen, en nu heel weinig? Dan zal je dat hier eenvoudig zien in een percentage. Bezoek vervolgens zelf de pagina waar de bezoekersdaling zit, en bekijk of deze goed bereikbaar is.
Geen paniek
Een spontane daling van het aantal bezoekers op je website is natuurlijk erg vervelend. Maar houd je hoofd erbij en controleer eerst even deze veel voorkomende foutjes, dit zal in veel gevallen leiden tot een oplossing. En kom je er niet uit? Blijft je website niet meer vindbaar in Google? Je kan natuurlijk ook gewoon even contact met ons opnemen, dan lossen wij het voor je op!