Online strategie

Investeren in een nieuwe website of je oude site nog een kans geven?

Let op: dit artikel is meer dan 2 jaar geleden geschreven. Misschien is de inhoud inmiddels verouderd. Zou je graag een update zien? Stuur ons dan een berichtje.

Het is een vraag die we vaak horen: hoe lang gaat een website eigenlijk mee? Heb je een eigen website, dan zul je je ook regelmatig afvragen of en wanneer die vernieuwd moet worden. Het is prettig als je daar in je begroting rekening mee kunt houden en weet waar je aan toe bent.

Nu is daar natuurlijk geen duidelijk antwoord op te geven. Hoe lang je website meegaat hangt af van verschillende factoren zoals:

  • In wat voor CMS (Content Management Systeem) is het gebouwd, of is het maatwerk?
  • In welk framework is het gebouwd (bijvoorbeeld welke PHP-versie)?
  • Kan het ontwerp eenvoudig aangepast worden aan nieuwe trends?
  • Betreft het een eenvoudige of complexe website of zelfs een webshop?
  • Wat is het doel van je website? Is het alleen maar een visitekaartje of moet deze ook leads/klanten opleveren?
  • In dit laatste geval: is je conversiepercentage goed of kan dit veel beter?
  • Wordt je website regelmatig onderhouden? Worden er bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd en updates uitgevoerd?
  • Hoe belangrijk is het dat je site goed in Google gevonden wordt?
  • Wat doen je concurrenten?
  • Bevind je je in een vrij conservatieve of juist erg progressieve branche?

Wanneer heb je wel een nieuwe website nodig?

Gemiddeld kun je ervan uitgaan dat een website ongeveer 3 tot 5 jaar meegaat. Dit zijn de belangrijkste redenen om een nieuwe website te laten ontwikkelen:

  • Je website is niet responsive (ja echt, ze bestaan nog);
  • Je website draait op een verouderd framework dat binnenkort niet meer ondersteund wordt (bijvoorbeeld PHP 5.6 of Magento 1);
  • Je website heeft een maatwerk CMS, maar de oorspronkelijke bouwer(s) kan geen onderhoud meer uitvoeren;
  • Je hebt bepaalde functionaliteiten nodig die in de huidige website niet in te bouwen zijn.
  • Je website heeft een flinke opfrisbeurt nodig (zowel de content en mogelijkheden als het ontwerp)

Je zou misschien verwachten dat de reden ‘het ontwerp van je website is verouderd’ ook een belangrijke reden is. Maar dat ligt eraan. Als je website bijvoorbeeld in WordPress is gebouwd en de achterkant van de website zit nog prima in elkaar, dan hoef je geen compleet nieuwe site te laten bouwen. Je kunt er dan ook gewoon voor kiezen alleen de template (het ontwerp) te laten vernieuwen. Dat scheelt veel in de kosten.

De voor- en nadelen van een nieuwe website

Je zou verwachten dat het laten bouwen van een nieuwe website alleen maar voordelen heeft. Want nieuw betekent toch altijd beter, sneller, moderner, mooier? Dat is helaas niet zo. Enkele mogelijke nadelen van een nieuwe website:

  • De kosten. Een nieuwe website kost minimaal enkele duizenden euro’s. Weet je zeker dat je dit terug gaat verdienen?
  • Verslechterde vindbaarheid. Wordt je website compleet vernieuwd, dan kost het Google tijd om je nieuwe website te leren kennen en te beoordelen. Als zowel de techniek als de content vernieuwd zijn, dan moet Google deze opnieuw evalueren. Als er niet genoeg aandacht is besteed aan de migratie kan dit negatief uitpakken, maar ook bij een goed voorbereide migratie kan het even duren voor je weer op het oude niveau zit wat betreft organische vindbaarheid.
  • Als de nieuwe website in een ander CMS wordt ontwikkeld kan dit even wennen zijn voor de mensen die er mee moeten werken.

Daar tegenover staan over het algemeen veel voordelen:

  • Je website is qua techniek helemaal up-to-date en daarmee over het algemeen beter beschermd tegen bijvoorbeeld hacks.
  • De nieuwe website voldoet als het goed is aan de laatste SEO-richtlijnen en zou daarmee (op termijn) beter moeten ranken in zoekmachines. Sowieso waardeert Google nieuwe technieken en vernieuwde content.
  • Je hebt als het goed is kritisch gekeken naar verouderde content en deze vervangen door nieuwe informatie. Daarmee is je website weer een stuk relevanter geworden voor je bezoekers (en voor Google) en zal deze meer leads opleveren.
  • Als er voor het ontwikkelen van de nieuwe website goed is gekeken naar hoe de oude site presteerde, en waar bezoekers bijvoorbeeld afhaakten, dan zullen hiervoor in de nieuwe site aanpassingen gedaan zijn die moeten leiden tot meer conversies.
  • Grote kans dat je al lange tijd enkele wensen op je lijstje had staan met betrekking tot de nieuwe website, die op de oude site niet meer gerealiseerd konden worden. Deze heb je in de nieuwe website natuurlijk wel meegenomen.
  • Het ontwerp is weer helemaal van nu. Daarmee geef je aan bezoekers het signaal af dat je meegaat met je tijd. Dat kan extra vertrouwen geven.
  • Je nieuwe site is optimaal ontworpen voor mobiele bezoekers, misschien zelfs vanuit een mobile-first oogpunt. Dit zou moeten leiden tot meer conversies vanaf mobiele apparaten.
  • Je kunt er weer jaren mee vooruit.

Twijfel je nog steeds of je moet investeren in een nieuwe website of dat je oude nog wel even mee kan? Bel ons gerust op 013 – 580 0559. Wij zijn niet van de gladde verkooppraatjes, maar geven echt eerlijk advies.

Doorlooptijd

Ga je een nieuwe website laten ontwikkelen, houd dan rekening met een doorlooptijd van minimaal 3 maanden voor eenvoudige websites tot minimaal een half jaar voor complexe webshops. We zien vaak dat in het laagseizoen de tijd wordt genomen om een nieuwe website te bouwen en te vullen, maar dat betekent vaak dat de nieuwe site net voor het hoogseizoen wordt gelanceerd, en dat kan gevaarlijk zijn. Ben je erg afhankelijk van je organische bezoekersaantallen en/of je conversiepercentage, dan is het slimmer de site enkele maanden voor de start van je hoogseizoen live te zetten, zodat er tijd is om eventuele negatieve effecten op te vangen en bij te sturen.

De beste keuze: Evolutionary Site Redesign

Heb je alle voor- en nadelen gelezen, dan zie je dat het lanceren van een nieuwe website niet iets is dat je zomaar even doet. Het is belangrijk van tevoren goed in kaart te brengen hoe de oude site presteert, zodat je alles dat goed gaat kunt behouden en alles dat niet goed gaat kunt verbeteren. En dan nog loop je het risico dat je nieuwe site niet zo goed presteert als je had verwacht. Hoe minder onderzoek er vooraf is gedaan en hoe meer je nieuwe site qua structuur en ontwerp afwijkt van de oude site, hoe groter de kans dat de resultaten tegenvallen.

Het is niet voor niets dat grote sites als Amazon, Booking.com en Google in de afgelopen 15 jaar nauwelijks veranderd zijn. Zij werken op basis van de ESR-methode. Dit staat voor Evolutionary Site Redesign, een methode waarbij je website eigenlijk nooit af is. Je werkt continu aan je site en maakt deze stapje voor stapje beter, in plaats van één keer in de zoveel jaar een compleet nieuwe website ontwikkelt.

 

traditional website redesign
evolutionairy site redesign

Bron afbeeldingen: Widerfunnel.com

De ESR-methode biedt drie grote voordelen:

  • Je loopt geen risico’s door drastische aanpassingen
  • Je analyseert je website continu en merkt het snel als iets niet meer optimaal presteert
  • Je website veroudert niet of nauwelijks

Wat heb je nodig om volgens de ESR-methode te werken?

De ESR-methode is niet voor iedereen weggelegd. Dit komt omdat je doorlopend in je website investeert. Er moet maandelijks of ten minste meerdere keren per jaar budget zijn voor het analyseren van je website, het opstellen van hypotheses, het doen van A/B-testen voor zover mogelijk en het daadwerkelijk doorvoeren van de voorgestelde optimalisaties. Hier heb je behalve een usability expert of conversie-optimalisatie specialist ook voldoende ontwikkelingscapaciteit voor nodig in de vorm van beschikbare developers.

Tot slot kan het alsnog zo zijn dat de website op een verouderd platform is gebouwd, zoals Magento 1. In zo’n geval ontkom je niet aan het ontwikkelen van een compleet nieuwe website. Ga je migreren naar een nieuw platform en laat je een nieuwe site ontwikkelen, vernieuw dan alleen de techniek en zaken waarvan op basis van data is aangetoond dat ze niet goed presteren. Houd het ontwerp en de structuur van je website zoveel mogelijk intact om een daling van je organische bezoekers en/of je conversiepercentage te voorkomen.

Staat je nieuwe website live? Vergeet dan niet deze 10 tips even te lezen.

Gerelateerde artikelen