Wanneer jouw website in verschillende talen beschikbaar is, is het belangrijk dat je de hreflang tag op de juiste manier inzet op jouw website. Misschien is de website in het Nederlands, Engels en Frans te bekijken of heb je een .nl en .be variant van de website. Voor internationale SEO is de hreflang tag belangrijk, maar zorg er wel voor dat je de hreflang tag op de juiste manier gebruikt.
Wat is een hreflang tag?
De hreflang tag is een HTML attribuut waarmee aan zoekmachines aangegeven wordt voor welke taal of welk taalgebied de pagina bedoeld is. Wanneer de pagina ook in andere talen beschikbaar is, wordt hier ook met een hreflang tag naartoe gelinkt. Hieronder zie je een voorbeeld van hreflang tags.
<link rel=”alternate” href=”https://example.nl ” hreflang=”nl” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.be” hreflang=”nl-be” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.com” hreflang=”en ” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.com” hreflang=”x-default” />
Waarom zijn hreflang tags belangrijk voor SEO?
Hreflang tags zorgen ervoor dat zoekmachines weten dat de website ook in een andere taal bestaat. Op het moment dat je de content van je website vertaald hebt vanuit bijvoorbeeld het Engels naar Frans of Duits, wil je graag dat zoekmachines de variant van de website laten zien die het beste aansluit op de zoeker. De zoeker zal dan een betere ervaring op de website hebben en dat is mogelijk ook weer een ranking signaal voor zoekmachines.
Een andere belangrijke reden is het voorkomen van duplicate content. Wanneer er bijvoorbeeld een .nl en een .be variant van de website is, zal de content grotendeels overeen komen. De hreflang tag kan helpen te voorkomen dat een van de twee varianten wordt uitgesloten i.v.m. (near) duplicate content. Aan zoekmachines geeft het namelijk aan dat de .nl variant voor Nederlandse bezoekers bedoeld is en de .be variant voor Vlaamse bezoekers.
Waarom moet ik een x-default toevoegen?
Met een x-default wordt aangegeven welke variant zoekmachines moeten tonen wanneer de taal of het taalgebied niet overeen komt met de genoemde talen en taalgebieden in de hreflang tags op de website.
Bij bovenstaand voorbeeld worden voor Nederlands, Nederlands (vanuit België) en Engels de bijbehorende URL’s getoond. In de x-default tag staat aangegeven dat de .com variant getoond moet worden wanneer de taal niet overeenkomt met Nederlands, Nederlands (vanuit België) en Engels. Op het moment dat iemand met de taalinstelling Spaans naar de website zoekt, weten zoekmachines door de x-default tag dat de .com variant getoond moet worden.
Wat moet ik doen als de pagina niet in een andere taal beschikbaar is?
Het antwoord op deze vraag is vrij eenvoudig: als er geen pagina in de andere taal bestaat, moet de hreflang tag weggehaald worden. Het is dus niet de bedoeling dat er gelinkt wordt naar de homepagina wanneer een specifieke pagina niet bestaat. Het idee van hreflang tags is namelijk dat de content op de verschillende versies vrijwel identiek is. Bestaat er dus geen vergelijkbare content voor de betreffende pagina, dan moet de hreflang tag weggelaten worden.
Hreflang tag: voorkom deze veelgemaakte fouten
Het bepalen van de juiste URL voor in de hreflang tag is niet moeilijk, maar toch zien we dat er regelmatig fouten gemaakt worden met de hreflang tag
- Hreflang tag op niet indexeerbare pagina: op het moment dat de pagina niet indexeerbaar is, mag de pagina geen hreflang tags hebben. De reden hiervoor is dat met een hreflang tag aan zoekmachines verteld wordt voor welke taal of welk taalgebied de pagina geïndexeerd en getoond moet worden in de zoekresultaten. Wanneer de pagina ook een noindex tag heeft of uitgesloten wordt via het robots.txt bestand is dit tegenstrijdig.
- Zelfverwijzende hreflang tag ontbreekt: Google geeft in de richtlijnen aan “Each language version must list itself as well as all other language versions.”. Het is daarom belangrijk om ook een hreflang tag voor de eigen pagina toe te voegen.
- Er wordt niet terug gelinkt vanaf andere taal: Wanneer vanuit de andere pagina niet teruggelinkt wordt, geeft Google aan dat de tags gegeneerd worden.
- Taal of taalgebied annotatie is incorrect: zoekmachines herkennen alleen de officiële taal (ISO 639-1 format) en regio codes (ISO 3166-1 Alpha 2 format).
- Hreflang komt niet overeen met canonical: met een canonical wordt aangegeven wat het origineel van een pagina is en wanneer een kopie bekeken wordt. Wanneer de URL in de hreflang tag niet overeen komt met de canonical geeft dat een tegenstrijdig signaal af aan zoekmachines.
- Hreflang tags bevatten pagina paden: in de richtlijnen van Google wordt aangegeven dat de volledige URL toegevoegd moet worden. Elke URL moet dus beginnen met http of https.