Je kunt in Google Ads, voorheen AdWords, alle kanten uit. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is er wel mogelijk. En om jouw doelen of die van je klant te behalen kun je uren in het account bezig zijn. Ads biedt je de mogelijkheid om verschillende regels aan te maken die jou een hoop werk, tijd en als je het goed doet: geld schelen. In deze blog geef ik je graag een aantal tips.
Wat zijn die regels eigenlijk?
Met de geautomatiseerde regels in Ads kun je automatisch wijzigingen in je account aan laten brengen. Weet je bijvoorbeeld wat de ROAS minimaal moet zijn? Dan kun je een regel instellen waarbij de CPC van een zoekwoord verhoogt wordt als die voldoet aan de ROAS die jij aanhoudt, zodat je je zichtbaarheid vergroot. Hiermee kun je tijd besparen op het handmatig aanpassen van CPC’s en je budget zo efficiënt en effectief als mogelijk inzetten.
Tip 1: Zorg voor voldoende data
Om een regel uit te voeren moet je wel voldoende data hebben. Als je bijvoorbeeld in wilt stellen dat de CPC van een zoekterm mag worden verhoogd tot een max. van €2,50 maar je zoekterm heeft nog maar 3 vertoningen gehad zal dit niet zoveel zin hebben. Aan te raden is dus om bij iedere regel een vereiste toe te voegen zoals vertoningen > X. Qua vertoningen houden wij altijd minimaal 100 of meer aan. Ook regels op basis van conversiegegevens moeten voldoende data hebben, zorg dus dat je deze baseert op een langere tijdsperiode.
Tip 2: Bekijk het voorbeeld
Bekijk altijd eerst het voorbeeld van een geautomatiseerde regel die je hebt aangemaakt. Dit geeft meteen een goed inzicht wat voor effect je regel zal hebben. Afhankelijk van je instellingen; of je alleen een melding via je mail wilt ontvangen als de situatie zich voordoet of dat de regel meteen aanpassingen in je account mag doen, zoals de CPC verhogen. Met verkeerde regels kunnen je kosten omhoogschieten, je CPC kan bijvoorbeeld oneindig verhoogd worden maar dat betekent niet automatisch dat je conversies mee zullen stijgen.
Tip 3: Denk ook goed na over wat voor regel je instelt
Klinkt als een open deur. Maar het kan logisch klinken dat je een regel aanmaakt op basis van CPC in combinatie met de CTR. Hier zitten alleen wat haken en ogen aan. De CTR kan verschillen op basis van op welke positie de advertentie wordt vertoond. Als je een regel aanmaakt die het bod verlaagt als de CTR laag is, kan dit ervoor zorgen dat de positie van de advertentie lager wordt, waardoor de CTR ook weer lager wordt. Oftewel, die regel heeft dan een negatief effect en je werkt jezelf ook nog eens tegen.
Voorbeelden geautomatiseerde regels
Maak de regels aan op basis van je KPI’s. Voorbeelden van geautomatiseerde regels zijn:
- Biedingen verhogen naar CPC voor eerste pagina – zo zorg je ervoor dat als de max. CPC te laag ingesteld staat voor de minimaal vereiste CPC voor vertoningen op de eerste pagina, deze zonder omkijken wordt aangepast en je op de eerste pagina staat.
- Biedingen verhogen voor zoekwoorden die voor conversies zorgen – dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om gaat, de juiste zoekwoorden, de juiste advertenties en de juiste biedingen tegen de juiste kosten per conversie.
- Biedingen verlagen voor zoekwoorden met te hoge kosten per conversie – je kunt hem uiteraard ook omdraaien.
- Zoekwoorden onderbreken die in een bepaalde tijdsperiode geen conversies hebben opgeleverd – zorg hierbij dus wel voor een langere tijdsperiode, neem bijvoorbeeld een tot twee maanden. Check ook of je producten wel op voorraad zijn, voordat je bepaalde belangrijke termen uitsluit. Bij deze regel kiezen wij er dus voor om een e-mailmelding te krijgen in plaats van het systeem zelf al aanpassingen door te laten voeren.
Regels aanmaken
Super handig. Maar waar stel je de regels eigenlijk in? Klik op tools en instellingen – onder bulkacties op regels en voeg ze hier toe. Bijvoorbeeld de regel om een bod te verhogen voor een zoekwoord voor de eerste pagina. Deze kun je op de volgende manier aanmaken:
Scripts
Een andere handige tool zijn de scripts binnen Google Ads. Vraag aan je programmeurs of ze deze voor je kunnen schrijven. Zo hebben wij een script dat iedere week alle advertenties naloopt op 404- en 301 fouten. Zo hoef je zelf niet iedere keer handmatig te kijken of alles nog werkt en heb je meteen een extra check voor je 404 of 301-pagina’s. Daarnaast kun je met script kwaliteitsscores monitoren en dynamisch productprijzen invoegen in zoekadvertenties.
Geautomatiseerde regels kunnen je dus enorm helpen als je deze goed inzet. Bedenk op basis van je KPI’s wat voor jou een toegevoegde waarde kan hebben en gebruik altijd de voorbeeldfunctie als je een regel hebt aangemaakt voor je hem daadwerkelijk laat lopen. Heb je nog vragen of wil je graag dat wij je helpen bij je geautomatiseerde regels of scripts? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.