Search Engine Advertising. De meesten denken hierbij alleen aan Google Ads. Maar waarom niet aan Microsoft Advertising, voorheen Bing Ads? Het grootste gedeelte gebruikt Google om te zoeken, maar op de tweede plaats staat Bing. 1 op de 50 zoekopdrachten gebeurt via Microsoft.
1. Je doelgroep overal bereiken
Al jaren is Microsoft Bing bekend, maar deze wordt niet gezien als de zoekmachine waarop je moet adverteren. Op desktop apparaten heeft Microsoft Bing zelfs 10,2% van alle opdrachten afgehandeld (volgens ComScore qSearch, maart 2020). Dit komt doordat deze zoekmachine standaard op Windows computers is ingesteld. Op mobiel is Google wel een stuk dominanter dan Microsoft. Het is dus een grote kans om te adverteren in Microsoft Advertising, de kosten zijn een stuk lager dan in Google en in de basis is het adverteren vrijwel hetzelfde. Daarnaast zijn er nog weinig andere adverteerders binnen Microsoft Bing, waardoor je weinig concurrentie hebt.
2. Makkelijk advertenties overzetten van Google naar Microsoft Advertising
Om te beginnen kun je gemakkelijk je advertenties uit Google Ads importeren in Microsoft Advertising, je kunt zelfs synchronisatie aanzetten. Je kunt zowel je zoekadvertenties als dynamische advertenties overzetten. Zo zou je denken dat je amper naar je advertenties om hoeft te kijken in Microsoft Advertising. Maar zo werkt het niet. Ook in Microsoft Advertising heb je verschillende optimalisatiemogelijkheden. Zo is het zoekgebruik in Microsoft Bing lager, dus kun je beter geen exacte zoektermen gebruiken. Ook liggen de gemiddelde cpc’s per zoekterm een stuk lager. Daarnaast heb je de mogelijkheid om wel of niet te adverteren op zoekpartners, specifieke apparaten, specifieke tijdstippen en specifieke locaties. Met een aantal optimalisaties worden je resultaten een stuk beter dan wanneer je de campagne één-op-één uit Google importeert.
3. Shopping in Microsoft Advertising
Vanaf 24 juni 2019 gaf Microsoft aan dat ze shopping hebben uitgerold in Nederland. Microsoft Advertising heeft een eigen Merchant Center, waar je je feed kunt uploaden. Als je deze toch al voor Google hebt, is het een kleine moeite om dezelfde XML-feed in Microsoft toe te voegen. Je moet handmatige goedkeuring aanvragen om Microsoft shopping te gebruiken, maar eenmaal opgezet is dit heel interessant. Vooral omdat er weinig concurrentie is binnen Microsoft Advertising. Binnen Google Shopping zien we natuurlijk al jaren super goede resultaten. Dus maak hier ook zeker gebruik van binnen Microsoft Advertising en profiteer bovendien van de lagere kosten.
4. Gebruiksvriendelijk design
In september 2020 heeft Microsoft Advertising een redesign gekregen. Dankzij deze nieuwe omgeving kun je makkelijk van account switchen, snel toegang tot tools krijgen en je advertentievoorbeeld bekijken. Ook hebben ze verschillende sneltoetsen toegevoegd zodat je snel een pagina kunt vinden. Microsoft Advertising is hierdoor een stuk overzichtelijker en je kunt doelgericht je werkzaamheden uitvoeren. Een hoop opties die je dus gewend bent in Google, zijn ook allemaal mogelijk in Microsoft Advertising.
5. Mogelijkheid tot adverteren in LinkedIn
Je hebt verschillende mogelijkheden tot het adverteren met Microsoft Advertising. Zo vallen Microsoft Outlook en MSN onder het Audience Network van Microsoft. Maar wist je dat het ook mogelijk is om met Microsoft Advertising LinkedIn-profielen te targeten? Zo kun je makkelijk een zeer relevante doelgroep kiezen; op basis van functie, branche en het bedrijf. Buiten LinkedIn is dit de enige plaats waar je deze gegevens kunt gebruiken. Je kunt LinkedIn-targeting inzetten voor zoek- en doelgroepcampagnes en advertentiegroepen. Het kan zijn dat je nog niet alle mogelijkheden kunt kiezen omdat ze nog bezig zijn dit verder uit te breiden.
Wil jij je doelgroep op alle mogelijke plekken bereiken? Maak dan ook gebruik van Microsoft Advertising. Het is makkelijk op te zetten, relatief goedkoop in vergelijking tot Google Ads en heeft erg veel campagne- en targetingopties. Ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken of heb je hulp nodig bij het opzetten van je campagne? Neem dan contact met ons op!