Ik schreef mijn eerste blogbericht 5,5 jaar geleden. In die tijd is er op het gebied van SEO heel veel veranderd, en ook weer niet. Ik gebruik daarom nog steeds dit oude artikel als uitgangspunt, maar ik heb hem even opgefrist met de kennis en trends van nu.
Wil je beter gevonden worden in Google? Ik heb 10 tips voor je, kort en krachtig geformuleerd, die je vrij eenvoudig zelf toe kunt passen op je website of webshop. Hou één ding altijd in je achterhoofd: schrijf voor je bezoekers, niet voor Google. Als je website informatief, overzichtelijk en aantrekkelijk is voor je bezoekers, zal Google dit waarderen en belonen met een betere positie.
1. Voeg je website toe aan Google Search Console
Google Search Console, vroeg Webmaster Tools, is dé tool voor iedereen die zijn website serieus neemt. Ben je nog niet vindbaar in Google of wil je je zichtbaarheid vergroten, begin dan hier. Dien je sitemap in, zodat Google alle pagina’s van je site makkelijk kan vinden. Controleer of je robots.txt bestand geen onnodige bronnen blokkeert, en controleer je indexdekking. Daarin zie je direct welke pagina’s Google heeft gevonden en – nog belangrijker – welke wel en niet zijn geïndexeerd en waarom.
Tip: wil je weten of je site al door Google is geïndexeerd? Typ dan in Google in: site:domeinnaam.nl. In ons geval zou dat zijn: site:webdesigntilburg.nl. Je ziet dan meteen welke pagina’s al door Google gevonden worden.
2. Zorg voor een overzichtelijke sitestructuur
Hoe beter Google begrijpt waar je website en alle individuele pagina’s over gaan, hoe beter ze scoren in de zoekresultaten. Groepeer content over een specifiek onderwerp op één pagina en zorg dat die door middel van een overzichtelijk hoofdmenu eenvoudig te vinden is.
3. Zorg voor een goede url en goede metagegevens
De url en metagegevens van een pagina zijn samen met de titel (H1) van een pagina de belangrijkste indicatie voor Google waar de pagina over gaat. Zorg dan ook dat je belangrijkste zoektermen hierin verwerkt zijn (begin je metatitel met je belangrijkste zoekwoord).
Daarnaast worden de metatitel (ook wel title tag genoemd) en de metabeschrijving door Google getoond in de zoekresultaten. Zorg dus ook voor een call-to-action in je tekst en benoem je belangrijkste USP’s, zodat mensen op jouw link klikken, en niet op die van je concurrent. Voorbeelden van call-to-action-teksten zijn ‘Bestel direct online’ of ‘Bekijk ons assortiment’. De Metagegevens zijn te vinden in de broncode van je website. Je kunt ze meestal makkelijk aanpassen in het beheersysteem (CMS) van je website.
Belangrijk: zorg dat je metagegevens uniek zijn voor elke pagina op je website.
4. Zorg voor voldoende interessante en relevante informatie
Als je website veel informatie bevat over een bepaald onderwerp, zal Google je website graag tonen aan haar gebruikers. Daar zijn ze immers naar op zoek. Zorg er wel altijd voor dat je teksten zijn geschreven voor je bezoekers, niet voor Google. Gebruik dus niet teveel zoekwoorden in een tekst. Hoe natuurlijker de tekst, hoe meer Google dit waardeert.
Houd gemiddeld rekening met minimaal 300 woorden op een pagina.
5. Gebruik headers en tussenkopjes
Zeker als er aardig wat tekst op je website staat, is het belangrijk headers of titels (h1) en tussenkopjes (h2) te gebruiken. Dit maakt de tekst overzichtelijker en dus prettiger leesbaar voor je bezoekers. Ze maken in één oogopslag duidelijk waar een alinea over gaat. Om dezelfde reden hecht Google ook waarde aan deze H1 en H2 koppen. Zorg er dus voor dat ze je belangrijkste zoekwoorden bevatten. Zorg dat elke pagina één H1 kop heeft. H2’s mag je aan het begin van elke nieuwe alinea plaatsen.
6. Geef afbeeldingen een beschrijving
Google kan geen afbeeldingen lezen. Geef foto’s en andere afbeelding daarom een beschrijving mee. Dit heet de alt-tag. In een goed beheersysteem zou je dit makkelijk zelf aan moeten kunnen passen. Probeer ook hier je belangrijkste zoekwoorden in te verwerken.
7. Gebruik relevante zoekwoorden in interne links
Maak geen link van teksten als ‘klik hier’ of ‘meer informatie’. Zorg dat de gelinkte tekst belangrijke zoekwoorden bevat. Links trekken namelijk de aandacht van de lezer, dus zorg dat ze belangrijke informatie te zien krijgen. Niet: Wij hebben ook rode damesfietsen. Lees meer. Wel: Lees meer over onze rode damesfietsen. Het inzetten van zoekwoorden als interne links helpt bovendien ook weer voor zoekmachine-optimalisatie.
8. Start een blog
Heb je genoeg nieuws en informatie te melden over je bedrijf, branche, merken, producten of diensten? Start dan een blog. Hiermee laat je aan (potentiële) klanten zien dat je deskundig bent in je vak, het zorgt voor veel nieuwe content op je website (iets dat Google belangrijk vindt) en het is perfect om meer bezoekers naar je website te trekken.
9. Zorg dat er geschreven wordt over of gelinkt wordt naar je website
Google toont graag betrouwbare resultaten in haar zoekresultaten. Als er vaak naar jouw website of webshop wordt gelinkt, gaat Google er vanuit dat dat een goede, betrouwbare website is, of een autoriteit is op een bepaald onderwerp. Zorg er dus voor dat zoveel mogelijk (relevante) websites naar je linken. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, forums of blogs. Nodig bijvoorbeeld bloggers of loyale klanten uit voor een evenement, of geef ze een primeur (bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw product) en zorg dat ze over je schrijven (en naar je linken). Je vangt dan twee vliegen in één klap: want de reclame die een ander voor je maakt is altijd de beste reclame!
10. Installeer en gebruik Google Analytics
Google Analytics is een fantastisch progamma waarmee je webstatistieken kunt meten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er dagelijks op je website komen, waar ze vandaan komen, welke zoekwoorden ze hebben gebruikt om je te vinden, hoeveel procent van je bezoekers een bestelling doet of contact opneemt, en nog veel meer. Kortom: je kunt zien hoe je website presteert, en de resultaten gebruiken om je website te verbeteren.