In juni 2020 stopte Magento met de ondersteuning van Magento 1. Dit werd al aangekondigd in september 2018. Als eigenaar of e-commercemanager van een Magento 1 webshop heb je misschien wel even wakker gelegen toen dit bekend werd. Want zoals je weet stap je niet zomaar even over op Magento 2.
Gelukkig bleek al snel dat er wat alternatieven op de markt kwamen voor het onderhoud van Magento 1, waarvan Mage One waarschijnlijk de bekendste is. Zo kun je Magento 1 toch nog een aantal jaar op een professionele en vooral veilige manier gebruiken.
Toch zul je regelmatig tegen wat problemen aanlopen. Veel Magento 1 extensies worden bijvoorbeeld niet meer ondersteund. Ze worden niet meer geüpdatet en er wordt geen support meer op gegeven. Zoek je een nieuwe extensie, bijvoorbeeld om een Facebookpixel te installeren, dan zul je zien dat er eigenlijk geen extensies meer voor beschikbaar zijn.
Maar vooral bij nieuwe wensen zul je jezelf de vraag stellen: ga ik hier nu nog in investeren? Of wordt het toch tijd om over te stappen? En in dat laatste geval: kies je dan voor Magento 2 of zijn er misschien interessante alternatieven?
In dit blogartikel help ik je deze vragen te beantwoorden.
Webinar over Magento 2 vs. Shopware
Geen zin om dit blog helemaal door te lezen? Wij hielden een webinar over de keuze tussen Magento 2 en Shopware. De overeenkomst en verschillen komen uitgebreid aan bod en ook worden vragen van klanten beantwoord.
Het einde van Magento 1
In 2015 kondigde Magento de release van Magento 2.0 aan: een compleet nieuw platform waarin al het goede van Magento behouden is gebleven, maar veel dat beter kon beter is gemaakt.
Enkele moedige bureaus begonnen al in 2016 met het ontwikkelen in Magento 2. Zij liepen daarbij nog tegen veel problemen aan. Veel bugs vooral, waardoor alles heel veel tijd kostte en er voor veel problemen niet direct een oplossing beschikbaar was. Daarnaast was van veel extensies nog geen Magento 2 versie beschikbaar (denk aan Mailchimp4Magento of betaalmodules).
Ook in 2017 waren er nog problemen met bugs en extensies die nog niet helemaal klaar waren voor Magento 2, maar het werd wel tijd om ermee aan de slag te gaan. Onze programmeurs zijn trainingen gaan volgen en begonnen met een eerste Magento 2 project. Deze shop ging live in december 2017.
Inmiddels zijn we een groot aantal Magento 2 projecten verder en hoewel we nog steeds veel bijleren, nog steeds bugs tegenkomen en het ontwikkelen nog steeds wat langer duurt dan in Magento 1 kunnen we wel zeggen dat we er nu helemaal thuis in zijn. Magento 2 is een mooi, robuust systeem en we hebben al een aantal mooie shops kunnen opleveren.
Waarom nu overstappen?
We krijgen vaak de vraag van klanten met een Magento 1 shop: wanneer moet ik overstappen?
Dat hangt er vanaf.
Is je website verouderd of wil je op korte termijn nieuwe functionaliteiten toevoegen? Of kun je de overstap nog even uitstellen?
In deze gevallen adviseren we nu na te gaan denken over het overstappen naar een nieuw platform, of dat nu Magento 2 is of een alternatief.
1. Je huidige Magento shop is niet responsive
Ja, ze bestaan nog steeds. Maar aangezien zo’n 30 tot 50% van de bezoekers van B2B websites de site op een smartphone bezoekt en B2C zelfs 50 tot 70% mobiele bezoekers heeft, moet je daar echt niet langer mee wachten. Bovendien is Google overgestapt van mobile-first indexing naar mobile-only indexing. Dit betekent dat Google alleen nog maar naar de mobiele versie van je webshop kijkt. Als deze niet zoekmachine-vriendelijk is, zul je zichtbaarheid in Google verliezen.
2. Je huidige Magento shop is verouderd
Is je webshop drie jaar of ouder en zijn er in die tijd weinig drastische updates gedaan? Dan mag je er vanuit gaan dat je webshop verouderd is. Waarschijnlijk werken niet alle extensies even lekker meer en is de site onnodig traag. Het doorvoeren van beveiligingspatches kan steeds meer problemen opleveren. Bovendien zal je shop qua design en functionaliteit ook wat achterlopen op de moderne technieken en conventies. Wacht je te lang, dan word je ingehaald door je concurrentie. Tijd dus voor een nieuwe, verbeterde webshop.
3. Je hebt problemen met extensies
Extensies worden niet meer bijgewerkt en over het algemeen wordt er geen ondersteuning meer voor geboden. Als nu blijkt dat een extensie niet meer goed werkt of als je behoefte hebt aan een nieuwe extensie, dan kan dit problemen opleveren. Hoe belangrijker deze functionaliteit voor je is, hoe meer reden om aan de slag te gaan met een nieuwe webshop. De belangrijkste onderdelen die moeten blijven functioneren zijn betalingen (Mollie, Sisow, Buckaroo) en verzendkoppelingen.
4. Je wilt nieuwe functionaliteiten toevoegen aan je webshop
Kleine updates en investeringen zullen altijd nodig zijn. Gaat het om updates van een paar uur werk, dan kun je die prima in je huidige webshop doorvoeren. Maar gaat het om aanpassingen die uren tot dagen werk vereisen (denk aan nieuwe extensies of maatwerk functionaliteiten), dan moet je bedenken dat dit, wanneer je uiteindelijk overstapt, in Magento 2 opnieuw gemaakt zal moeten worden. Dat levert waarschijnlijk dubbel werk op. Vraag jezelf dus af of je dat bedrag nog wilt investeren in een website die nog maar kort meegaat. Misschien is het slimmer om dat bedrag meteen te investeren in een nieuwe shop.
5. Je wilt je webshop koppelen aan externe software
Een Magento 1 koppeling zit anders in elkaar dan een Magento 2 of Shopware koppeling (als je nog niet weet wat Shopware is, dit platform komt later uitgebreid aan bod). Voor een nieuwe webshop moeten koppelingen per definitie opnieuw geschreven worden. Je kunt een Magento 1 koppeling dus niet meenemen.
Als het gaat om een kleine koppeling is dit geen probleem. Je kunt je webshop bijvoorbeeld eenvoudig met een extensie koppelen aan e-mailmarketingsoftware zoals Mailchimp. Maar als het gaat om een uitgebreide maatwerkkoppeling kan dit een flinke investering zijn en dan is het zonde deze twee keer te maken. Wil je je webshop koppelen aan externe software zoals een kassasysteem of een voorraadsysteem, dan kun je dit dus beter meteen voor je nieuwe shop doen.
Wij helpen je graag te inventariseren of de investering in verhouding staat tot het voordeel dat je er in Magento 1 nog uithaalt.
Waarom nog even wachten?
Zijn bovenstaande situaties niet van toepassing op jouw webwinkel? Heb je een goed functionerende shop die er nog goed uitziet en nog wel een jaar of twee mee kan? Dan kan het slim zijn nog even wachten voor je aan de grote migratie begint. Hoe langer je wacht, hoe minder bugs Magento 2 en extensies zullen bevatten en hoe meer programmeurs en marketeers er in thuis zijn. Het ontwikkelen van een Magento 2 shop zal over een jaar weer sneller gaan dan nu en dus goedkoper worden.
Je budget kan sowieso een reden zijn om te wachten. Voor het ontwikkelen van een nieuwe Magento 2 of Shopware webshop moet je rekening houden met een investering van minimaal € 15.000,-. Misschien wil je daar nog even voor doorsparen.
Zorg er uiteraard wel voor beveiligingsupdates worden doorgevoerd zodat je webshop goed beveiligd is.
Is SEO erg belangrijk voor je webshop en ben je bang dat een migratie voor problemen zorgt? Niet nodig. Met een goede voorbereiding en goed migratieplan zul je er vrijwel niets van merken.
Magento 2, Shopware of…?
Veel eigenaren van een Magento 1 webshop gaan er vanuit dat een overstap naar Magento 2 de meest logische keuze is. Dit is niet altijd het geval. Sterker nog: Magento is overgenomen door Adobe en richt zich meer en meer op Enterprise klanten. Voor het MKB is Magento 2 soms overkill. Bovendien brengt Magento nog erg regelmatig updates uit voor Magento 2 waarvoor in de praktijk erg veel tijd nodig is om deze goed door te voeren. De updates zelf kosten niet zoveel tijd, maar vaak blijkt dat extensies of maatwerk thema’s daarna niet meer lekker werken en het zoeken en oplossen van deze bugs is erg tijdrovend (en dus duur). Daarom is het niet gek om verder te kijken dan Magento 2.
De voordelen van Shopware
Een zeer interessant alternatief is Shopware. Dit is een Duits platform dat de afgelopen jaren ook in Nederland flink is gegroeid. Qua functionaliteiten doet de standaard versie niet onder voor Magento Commerce. Zo zijn alle mogelijkheden als het gaat om productbeheer, orderbeheer, klantbeheer, categoriestructuur en SEO vrijwel gelijk aan die van Magento. Het aantal beschikbare extensies loopt nog wel iets achter, maar we zien dat de markt hier snel op inspringt en anders kun je altijd nog kiezen voor een maatwerk oplossing.
Een groot voordeel ten opzichte van Magento is dat je door middel van “Shopping Experience” zelf eenvoudig mooie landingspagina’s kunt maken. Hier zijn standaard templates voor beschikbaar en je kunt hier dankzij de designer tool makkelijk zelf mee aan de slag. Ook de homepage kun je eenvoudig zelf beheren door middel van het slepen en plaatsen van blokken.
Verder zien we dat het ontwikkelen en vooral onderhouden van webshops wat minder tijd kost in Shopware 6 dan in Magento 2. Dit kan op termijn tijd en dus geld besparen.
De frontend architectuur van Shopware 6 is minder complex opgezet dan die van Magento 2 wat over het algemeen resulteert in een snellere ontwikkeltijd.
Laagdrempelige webshop software
Voor sommige webshopeigenaren zal een nieuwe Magento 2 of Shopware webshop een te grote investering zijn. Denk je deze investering niet binnen een aantal jaren terug te verdienen, dan kun je overwegen voor een platform als Prestashop, Lightspeed of Shopify te gaan. Dit zijn vrijwel kant-en-klare systemen die je helemaal zelf kunt beheren. Je betaalt maandelijks abonnementskosten, maar daarvoor wordt alle ontwikkeling en onderhoud voor je uit handen genomen. Je bent wat minder flexibel, maar dat kan ook een voordeel zijn. Je werkt met wat er voorhanden is en zult in de praktijk misschien meer tijd en energie besteden aan je assortiment en de content dan aan de techniek.
Doorlooptijd
Twijfel je nog over het juiste moment om over te stappen, dan is het goed om te weten dat de gemiddelde doorlooptijd voor de migratie van Magento 1 naar Magento 2 of Shopware minimaal 6 tot 9 maanden is. We hebben het dan over het volledige traject van oriënterende gesprekken en het functionele ontwerp tot de daadwerkelijke livegang, inclusief de migratie van categorieën, producten, klanten en orders. Uiteraard is de doorlooptijd afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld of er een nieuw ontwerp gemaakt moet worden, of er externe koppelingen nodig zijn en hoeveel tijd je zelf hebt om de nieuwe webshop in te richten.
Het kan dus sowieso de moeite waard zijn om je alvast eens te verdiepen in de mogelijkheden van en verschillen tussen Magento 2 en Shopware. Vraag ook alvast eens een vrijblijvend oriëntatiegesprek aan. Dan zullen de opties een stuk duidelijker voor je worden. We brengen dan alle wensen en eisen in kaart en kunnen je een gedetailleerde offerte sturen. Dan weet je precies waar we over praten en kun je aan de hand daarvan een definitieve keuze maken.
Planning
Vooral in de laatste helft van het migratietraject kun je veel zelf doen en wordt er veel van je verwacht. Denk aan vullen van de site, het herstructureren van categorieën, het updaten en schrijven van productteksten en andere pagina’s en vooral het testen van alle functionaliteiten. Probeer de ontwikkeling van je nieuwe shop dus zo te plannen dat je zelf voldoende tijd hebt om mee te helpen.
Tot slot zien we zelfs ondanks zorgvuldig vooronderzoek en bij sterk verbeterde ontwerpen dat het conversiepercentage en ook organische posities in eerste instantie wat kunnen verslechteren. Wij houden dit natuurlijk goed in de gaten en zien over het algemeen dat dit snel omslaat naar een positieve groei, maar we adviseren daarom de livegang niet in je belangrijkste seizoen te plannen.