Wat is een datafeed?
Een datafeed, ook wel gegevensfeed of productfeed genoemd, is een exportbestand met een reeks data in de bestandsvorm van een TXT, CSV of XML. De meest gebruikte datafeed voor online marketing is een datafeed met productgegevens. In dit artikel gaan we hier verder op in. In deze feed staat alle data van de producten die je nodig hebt om producten te adverteren op Google (gratis vermeldingen en voor Google Ads), maar ook voor Meta (Facebook en Instagram, ook gratis of betaald) of andere shopping kanalen waar je een datafeed nodig hebt. Je kunt een feed handmatig of geautomatiseerd importeren.
Wat kun je met een datafeed?
De datafeed bevat alle gegevens van je producten, zoals de prijs, de voorraad, producttitel en omschrijving, afbeelding en andere gerelateerde belangrijke informatie van je producten. Je kunt een datafeed uit je website exporteren, maar deze is dan vaak nog niet geschikt om ermee te adverteren. Je kunt dit oplossen door bij populaire CMS’en zoals Magento en WordPress een plug-in te installeren. Ook kan de webbouwer een datafeed voor je maken.
Hoe maak je een datafeed?
Je kunt een datafeed maken door een export te maken vanuit je CMS, maar vaak is deze dan nog niet geoptimaliseerd voor je advertentiekanaal. Om een goede datafeed te hebben, kun je een plug-in gebruiken, maar omdat verschillende advertentiekanalen andere instellingen en vereisten hebben, is een feed-management-tool een goede oplossing. Wij gebruiken hier graag Channable voor, hier kun je verschillende importbronnen combineren, je data optimaliseren met regels en voor ieder kanaal de juiste feed maken. Maar je hebt ook o.a. DataFeedWatch, ProductsUP en Koongo.
Een groot voordeel van een plug-in of tool is dat deze geautomatiseerd je producten ophaalt, dus dat de data up-to-date is. Soms ontkom je er niet aan dat je het handmatig een CSV-bestand moet gebruiken, let er dan op dat je gegevens kunnen verouderen en deze niet automatisch worden geüpdatet.
Datafeed gebruiken
Als je vervolgens je datafeed hebt gemaakt met een plug-in of een tool, dan komt hier een TXT, CSV of XML-bestand uit. Deze moet je vervolgens nog uploaden om in je advertentiekanaal te gebruiken. Voor Google (zowel gratis als voor de advertenties) doe je dit in het Merchant Center onder Gegevensbronnen – Productbronnen. In Meta doe je dit in het Business beheer onder Handelsbeheer. Hier voeg je hem onder catalogus – gegevensbron je gegevensoverzicht toe.
Optimalisatietips datafeed
- Zorg ervoor dat je feed regelmatig wordt opgehaald als je werkt met producten met een voorraad, zodat deze en andere gegevens nog kloppen en je niet adverteert met producten die vervolgens niet meer leverbaar zijn. Let op, als je een TXT of CSV-bestand exporteert en handmatig uploadt, deze niet automatisch wordt bijgewerkt.
- Voorzie je feed van zo veel mogelijk relevante data, in Channable zie je ook makkelijk welke verplicht zijn.
- Stel zelf je unieke titels in zodat de potentiële klanten in een oogopslag zoveel mogelijk relevantie informatie ziet.
- Gebruik regels om je feed zo volledig mogelijk te maken en missende informatie toch te vullen, dit kan door verschillende importgegevensbronnen met elkaar te combineren of zelf regels te maken.