Website ontwikkeling

European Accessibility Act 2025 – digitale toegankelijkheid voor websites en webshops

De European Accessibility Act 2025, ook wel WCAG 2025 genoemd of in het Nederlands: de Europese Toegankelijkheidswet. Heb jij er al van gehoord?

In juni 2025 wordt nieuwe Europese wetgeving van kracht die mogelijk ook voor jou van toepassing is.

Samenvatting

Vanaf eind juni 2025 moeten alle nieuwe websites en webshops waarmee producten of diensten online worden aangeboden aan klanten digitaal toegankelijk zijn. Dit betekent dat mensen met een beperking de website ook goed moeten kunnen gebruiken.

Dit betekent onder andere dat mensen met een visuele beperking de website voor moeten kunnen laten lezen door een screenreader en alle acties op een website moeten spraakgestuurd of bijvoorbeeld met alleen een toetsenbord uitgevoerd kunnen worden.

Er is een uitzondering voor kleine ondernemingen met minder dan 2 miljoen euro omzet per jaar en minder dan 10 medewerkers.

De wetgeving geldt in eerste instantie alleen voor websites en webshops die na 28 juni 2025 live worden gezet. In hoeverre updates aan websites hierbij horen is nog onduidelijk.

Om te voldoen aan de wet moet je een toegankelijkheidsverklaring hebben en voldoen aan ten minste 50 van de WCAG richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines), of van plan zijn binnen 6 maanden je website hierop te laten toetsen.

Het belang van digitale toegankelijkheid

Je staat er niet vaak bij stil, maar er zijn veel mensen die websites en webshops niet zo makkelijk kunnen gebruiken als jij en ik. Maar liefst één derde (!) van de Nederlandse bevolking heeft een lichamelijke of mentale beperking (bron: Consilium Europe). Een deel van deze mensen heeft een zodanige beperking dat ze een website of webshop niet op een normale manier kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn of mensen die hun armen of handen niet goed kunnen gebruiken. In feite worden deze mensen gediscrimineerd omdat diensten niet toegankelijk voor hen zijn. De nieuwe wetgeving moet dit veranderen.

Europese Toegankelijkheidswet 2025

In januari 2013 is er een Rapport Europese toegankelijkheid gemaakt dat de aanleiding gaf voor een wetswijziging. Dit is dus al een tijdje in de maak. In 2019 is de wet aangenomen door de lidstaten van de EU. Uiterlijk in juni 2022 moesten deze lidstaten de aanpassingen in hun eigen wetgeving doorvoeren. 28 juni 2025 is de officiële ingangsdatum van de European Accessibility Act.

In Nederland geldt sinds 2020 al dat (semi-) overheidswebsites aan een aantal voorwaarden wat betreft toegankelijkheid moeten voldoen. De belangrijkste verandering per 2025 is dat de wetgeving voor veel meer organisaties gaat gelden.

Voor welke bedrijven gaat de EAA gelden?

De nieuwe toegankelijkheidswet zal van toepassing zijn op een groot aantal bedrijven. Zo zullen e-commercebedrijven hieronder vallen. Met e-commerce worden in dit geval niet alleen webshops bedoeld, maar alle websites die online diensten aanbieden. Voorbeelden van websites die onder de nieuwe wetgeving vallen:

  • Webshops
  • Websites die online diensten aanbieden (bijv. notarissen, verzekeraars, reisbureaus)
  • Bedrijven die mediadiensten aanbieden
  • Nieuws websites

Voor deze bedrijven geldt dat hun online aanbod duidelijk en toegankelijk moet zijn voor alle bezoekers, inclusief mensen met een beperking.

Er wordt een uitzondering gemaakt voor bedrijven met minder dan 2 miljoen euro omzet per jaar en die minder dan 10 medewerkers in dienst hebben.

Geldt de EAA met terugwerkende kracht?

De nieuwe wetgeving geldt voor digitale producten die vanaf juni 2025 gepubliceerd worden. Dit betekent dat de EAA niet met terugwerkende kracht geldt. Bestaande webshops en websites hoeven dus niet direct aan de bak. Er is nog wel wat onduidelijkheid als het gaat om een website of webshop die volledig geüpdatet wordt. Wanneer wordt dit als een nieuw ‘product’ gezien?

Maar het is natuurlijk wel slim om hier alvast over na te denken. De wetgeving komt er niet voor niets. Als ondernemer wil je niemand buitensluiten toch? Dus ook al geldt de wetgeving wellicht nog niet direct voor jouw website of webshop, het voldoen aan de toegankelijkheidseisen biedt meerdere voordelen:

  •  Je kunt het zien als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Je kunt ook iets goeds doen voor een ander zonder dat het verplicht is.
  • Je kunt je onderscheiden van de concurrent en voorop lopen in je markt.
  • Hoe meer mensen je website kunnen gebruiken: hoe beter natuurlijk voor je conversiepercentage en dus uiteindelijk voor je omzet.
  • Toegankelijke websites scoren beter in Google.

Wat als je niet op tijd voldoet aan de nieuwe wetgeving?

Ook hiervoor geldt dat het niet zo’n vaart zal lopen. Waarschijnlijk zal deze wetgeving qua handhaving en boetes vergelijkbaar zijn met de AVG. Grote bedrijven zullen eerder controles en boetes kunnen verwachten dan kleinere ondernemingen. De hoogte van mogelijke boetes zijn momenteel nog niet bekend.

Waar moet een website aan voldoen volgens de European Accessibility Act?

De European Accessibility Act is gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze richtlijnen zijn opgesteld door het W3C, een organisatie die standaarden en richtlijnen opstelt voor het web.

De richtlijnen zijn zo opgesteld dat ze niet aan een bepaalde techniek gebonden zijn. Het is namelijk belangrijk om bij het ontwikkelen van een toegankelijke website of webshop ook in je achterhoofd te houden:

  • dat er mensen zijn die navigeren met een toetsenbord in plaats van met een muis
  • dat mensen voorleessoftware of een brailleleesregel gebruiken
  • dat mensen browserinstellingen kunnen veranderen om content leesbaarder te maken.

Toegankelijkheid gaat dus verder dan contrast en font size.

De richtlijnen voor digitale toegankelijkheid zijn gebaseerd op 4 principes:

  1. Waarneembaar
  2. Bedienbaar
  3. Begrijpelijk
  4. Robuust

Principe 1: Waarneembaar

Zorg ervoor dat een website (en alle elementen op de website) waarneembaar zijn met verschillende soorten zintuigen. Voorbeelden van concrete richtlijnen:

  • Zorg voor voldoende kleurcontrast.
  • Zorg dat de tekstgrootte groot genoeg is of vergroot kan worden. Zorg dat alles nog goed werkt als de tekstgrootte wordt verdubbeld.
  • Vul alt-teksten in voor afbeeldingen.
  • Zorg dat videocontent ondertiteld is en dat er een transcript beschikbaar is voor audiofragmenten.
  • Zorg ervoor dat content logisch gestructureerd is, zodat voorleessoftware dit in een logische volgorde voor kan lezen.

Principe 2: Bedienbaar

Zorg ervoor dat een website (en alle elementen op de website) goed gebruikt kunnen worden, ongeacht de manier waarop de site gebruikt wordt (denk aan hulptechnologieën). Voorbeelden van richtlijnen:

  • Zorg ervoor je de hele site kunt bedienen met alleen een toetsenbord, zonder muis
  • Gebruik beschrijvende links en titels
  • Test of de website ook bediend kan worden met hulpmiddelen, zoals apps voor blinden en slechtzienden

Principe 3: Begrijpelijk

Zorg ervoor dat alle content in eenvoudige taal geschreven is, zodat mensen en software de content begrijpen en snappen hoe de website werkt. Voorbeelden van richtlijnen:

  • Gebruik zo min mogelijk moeilijk woorden en jargon.
  • Zorg dat software de taal van een pagina kan bepalen.
  • Geef formuliervelden duidelijke labels.

Principe 4: Robuust

De website moet gebruikt kunnen worden door allerlei soorten browsers en hulptechnologieën, ook die mogelijk verouderd zijn. Voorbeelden van richtlijnen:

  • Zorg dat de website werkt in verouderde browsers en klaar is voor toekomstige browsers.
  • Maak gebruik van foutloze code.

In totaal bestaan de WCAG uit ongeveer 80 concrete aanbevelingen op 3 niveaus (A, AA en AAA). De precieze richtlijnen en aanbevelingen kun je vinden op wcag.nl.

Hoe weet je of je voldoet aan de WCAG richtlijnen?

Een website kan status A, B, C, D of E krijgen als het gaat om digitale toegankelijkheid. Status A behaal je als je website voldoet aan alle WCAG richtlijnen op niveau A en AA. Dit zijn er ongeveer 50. Omdat dit erg lastig is kan er gebruik worden gemaakt van een soort overgangsperiode. Als je nog niet aan alle eisen voldoet, maar wel van plan bent de website verder te verbeteren en een verklaring hiervan hebt, kun je status B krijgen. Je website moet dan wel getoetst zijn. Status C krijg je als je een verklaring hebt en ten minste binnen 6 maanden het onderzoek laat uitvoeren. Een verklaring kun je zelf maken aan de hand van voorbeelddocumenten die op het internet te vinden zijn.

Zowel met status A, B en C voldoe je aan de wet. Status C verloopt als je niet binnen 6 maanden het onderzoek hebt laten uitvoeren.

Kan ik zelf mijn website testen?

Er zijn online verschillende checklists te vinden en je kunt natuurlijk de complete WCAG richtlijnen erbij pakken. Maar omdat elke webshop anders, elke website eigen functionaliteiten kan hebben en de aanbevelingen erg technisch zijn is het bijna onmogelijk om zelf te testen of je website voldoet aan de richtlijnen en dus aan de toegankelijkheidswet.

De belangrijkste adviezen die wij kunnen geven:

  • Laat een nieuwe website of webshop bouwen door een partij die op de hoogte is van de richtlijnen en hier ervaring mee heeft.
  • Wil je een bestaande website toegankelijker maken, dan kun je hiervoor vrijblijvend een offerte aanvragen bij ons.
  • Laat je website eventueel al testen door mensen uit de doelgroep (dus mensen met een beperking). Je kunt je website ook zelf testen door deze te gebruiken met speciale apps of hulptechnologieën die gebruikt worden door mensen met een beperking.
  • Denk je dat je website toegankelijk is? Laat hem dan professioneel toetsen door de WCAG.

Hulp nodig bij het toegankelijker maken van jouw website?

Karen Foesenek