Ontdek met deze tool snel en eenvoudig hoe je advertentiecampagnes presteren of wat de winstgevendheid van je producten is. Met slechts een paar simpele stappen kun je moeiteloos belangrijke prestatie-indicatoren berekenen, zoals Return on Advertising Spend (ROAS), Profit on Advertising Spend (POAS), Return on Investment (ROI) en marge. Deze inzichten geven je een gedetailleerd beeld van de effectiviteit van je marketinginspanningen of kunnen je helpen bij het opzetten van een campagnestrategie.
Bruto winstmarge en minimale ROAS berekenen
Met onze ROAS tool kun je eenvoudig je bruto winstmarge en minimale ROAS berekenen. Deze tool helpt je uit te rekenen hoeveel je verdient na het aftrekken van de directe kosten van je advertenties, en welke ROAS je minimaal nodig hebt om winstgevend te zijn. Voer je totale inkomsten en kosten in om je bruto winstmarge en minimale ROAS te zien.
Brutowinstmarge berekenen
De bruto winstmarge is het percentage van de opbrengsten (inkomsten) dat overblijft na het aftrekken van de directe kosten van de advertentiekosten.
Brutowinstmarge formule
(verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs * 100%
Minimale ROAS / Break-even point berekenen
Met een Break-even point of minimale ROAS reken je uit wat het omslagpunt is wanneer je geen verlies maakt op de inkoopkosten. Op dat moment maak je geen winst of verlies. Om je minimale ROAS te berekenen is het belangrijk om de ROAS met het break-even point te berekenen.
Minimale ROAS formule
(100 / marge) * 100%
ROI, ROAS en POAS berekenen
Om je doelen te kunnen bepalen kun je met deze tool verschillende KPI’s berekenen. Aan de hand hiervan kun je je campagnes gaan optimaliseren.
Return on investment (ROI) berekenen
ROI (Return on Investment) is een belangrijke term om er achter te komen of jouw werkzaamheden daadwerkelijk geld in het laatje opleveren. Door de verhouding tussen de kosten en nettowinst te berekenen, krijg je inzicht in het bedrag dat je met jouw campagnes verdient of verliest.
ROI formule
(opbrengst – kosten) / kosten * 100%
Return on ad spend (ROAS) berekenen
ROAS staat voor Return On Ad Spend. Dit getal geeft weer hoeveel omzet je campagnes opleveren ten opzichte van de kosten die je maakt. Het laat zien hoeveel geld je terugkrijgt voor elke euro die je besteed.
ROAS formule
opbrengst / kosten * 100%
Profit on ad spend (POAS) berekenen
Profit On Ad Spend (POAS) geeft een uitgebreider beeld van welke inkomsten gegenereerd zijn en welke niet. Hier haal je uit hoe winstgevend een campagne of advertentie is.
POAS formule o.b.v. productiekosten
(opbrengst – productiekosten – overige kosten) / kosten * 100%
POAS formule o.b.v. brutowinstmarge
((opbrengst * brutowinstmarge) – overige kosten) / kosten * 100%